به امید آشنایی

هر چیز که در جستن آنی، آنی

به امید آشنایی

هر چیز که در جستن آنی، آنی

به امید آشنایی

کتابی که تورق می کنم...
"نگاهی به تاریخ معاصر"


ا

اولین جرقه تشکیل اسرائیل

بیانیه بالفور نامه ای تاریخی بود که در دوم نوامبر 1917 توسط «آرتور جیمز بالفور» وزیر خارجه وقت بریتانیا، خطاب به «والتر روتشیلد»، سیاست مدار یهودی تبار و عضو مجلس عوام بریتانیا نوشته شد و در آن از  «موضع مثبت» دولت بریتانیا برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داده شد.

بیانیه بالفور سرآغاز تلاش در عرصه بین‌المللی برای تاسیس کشور اسرائیل به شمار می‌رود.


افراد مؤثر در صدور بیانیه بالفور

بیانیه بالفور، مدیون تلاش و لابی‌گری حییم وایزمن، رئیس وقت سازمان جهانی صهیونیسم، والتر روتشیلد، عضو مجلس عوام بریتانیا و بانک‌دار بریتانیایی و هم‌چنین ناحوم سوکولوف روزنامه‌نگار و زبان‌شناس لهستانی بود که در مذاکراتی که منجر به صدور بیانیه بالفور شد، نقشی کلیدی داشت.


نقش جامعه ملل

جامعه ملل، در پایان جنگ جهانی اول (1918) و پس از سقوط امپراتوری عثمانی، قیمومیت بریتانیا بر فلسطین را به پادشاهی متحده بریتانیا اعطا کرد، با این هدف که قیمومیت بریتانیا «پیش‌زمینه‌های مطلوب سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای تاسیس خانه ملی یهودیان را عهده دار شود و همچنین برای حفاظت از حقوق مدنی و حقوق مذهبی از همه ساکنان سرزمین فلسطین، صرف نظر از نژاد و مذهب» بکوشد.

در اصل، این سرپرستی قرار بود به صورت موقت و تا زمانی ادامه یابد که فلسطین به استقلال کامل دست می‌یابد، وضعیتی که در منشور جامعه ملل به رسمیت شناخته شده بود، اما در حقیقت سیر تحول تاریخی این قیمومت منجر به شکل‌گیری فلسطین به عنوان یک کشور مستقل نشد.

به رغم آنچه که در منشور جامعه ملل آمده بود و خواستار توجه به خواسته‌های عرب‌ها و یهودیان فلسطین در اعطای حکم قیمومت شده بود اما تصمیم اعطای قیمومت خواسته‌ های مردم فلسطین را مدنظر قرار نداد. این امر اهمیت بسیاری یافت چرا که دولت انگلیس تقریباً پنج سال پیش از دریافت حکم قیمومت فلسطین از جامعه ملل به سازمان صهیونیست‌ها تعهد داده بود سرزمین ملی یهودیان را در فلسطین تأسیس کند، چرا که رهبران صهیونیست‌ها با ارائه شواهد تاریخی مدعی بودند اجدادشان دو هزار سال پیش از پراکندگی یهودیان در فلسطین می‌زیسته‌اند.*

در طول دوره قیومیت انگلیس بر فلسطین، سازمان صهیونیست‌ها تلاش می‌کرد شرایط تأسیس سرزمین ملی یهودیان را در فلسطین فراهم کرده و مقدماتی ایجاد کند تا یهودیان و عرب‌ها بتوانند در کنار هم در این منطقه زندگی کنند.


*پی نوشت: میگم یه زمانی نصف آسیا مال ایران بوده، بریم اونجاها دیگه پانشیم، بهونه هم داریم که اجدادمون مثلا تو عراق و تاجیکستان و ... بودن

جالب اینکه جامعه به اصطلاح متمدن امروزی اینو دلیل می دونه واسه اشغال فلسطین!

حالا خداروشکر نگفتن یه زمانی حضرت آدم و حوا بهشت بودن، پس بهشت مال ماست، کس دیگه ای هم نباید بره اونجا!

نظرات  (۴)

۱۳ تیر ۹۶ ، ۱۹:۵۱ سیّد محمّد جعاوله
با سلام
با تشکر از دل مهربانتان
دنبال شدید.
پاسخ:
سلام
ممنون از حضورتون
۱۳ تیر ۹۶ ، ۱۷:۱۶ ϻιss мσнαммα∂ι
سلام عزیزم وب شما با افتخار فالو شد اگه مایل بودید به وب منم سر بزنید و منو دنبال کنید
پاسخ:
سلام
خیلی ممنون
به روی چشم
۱۲ تیر ۹۶ ، ۲۳:۰۳ سیّد محمّد جعاوله
با سلام
اگر مایل به دنبال کردن وب های هم دیگه هستید
خبر دهید
در خدمتم
متشکرم.
تلاش میکنمم حداقل 30دقیقه مسلمان واقعی باشم:)
پاسخ:
ان شاالله هممون :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">